Integration of Wave-Structure Interaction with Biological Growth on Offshore Cables

ABG-86638 Sujet de Thèse
11/07/2019 > 25 et < 35 K€ brut annuel
Unviversité de Nantes / University College Dublin
Dublin - Irlande
  • Sciences de l’ingénieur
  • Biologie
Probabilistic modelling, Numerical simulation ; Passion for inter-disciplinarity (biology, mechanics).

Description du sujet

Contexte et contenu scientifique / Project Summary

This project will fundamentally investigate how offshore cables – specifically, mooring lines and umbilicals for offshore renewable energy devices, can be better understood in terms of lifetime behaviour in harsh environmental conditions and related biological growth over time. The biofouling and marine growth of cables can significantly alter the hydrodynamic effect of these cables, and being a fundamentally nonlinear structure in operation, this problem is extremely challenging, poorly understood, requires extensive interdisciplinary knowledge and has far reaching consequences and impacts. In particular, the project will consist of 4 definite scientific work packages:

WP1: A comprehensive integration of biofouling and marine growth types (species), their clustering and growth patterns to obtain a realistic spatio-temporal evolution of such growth on mooring lines and umbilicals.

WP2: Development of a detailed numerical evidence base on the interaction between waves stochasticity, cable nonlinearity (geometric and material) in operational and extreme circumstances and the spatiotemporal biological effects. Software and differential equation driven models will be used. This will involve extensive hydrodynamic analyses.

WP3: Understanding sensitivities of various biological growth patterns and species to performance measures of cables over lifetime. Performance measures will include both durability and structural failure aspects. The concept of structural reliability will come here by establishing the design points and parameter importance measures. Effects of climate variability in terms of biological growths will also be discussed.

WP4: Application of the developed insights to real/realistic scenarios on data obtained from various campaigns of testing in sea. This will make the insights developed from the PhD close to the industrial needs and to be exploited in future.

Nature du financement

Financement public/privé

Précisions sur le financement

Présentation établissement et labo d'accueil

Unviversité de Nantes / University College Dublin

Labellisé par le Ministère de la Recherche en 2004 puis par le CNRS en 2012, l’Institut Universitaire Mer et Littoral est une fédération de recherche aujourd’hui composée de 650 chercheurs répartis sur une vingtaine de laboratoires et départements. Par sa masse critique en personnel, l’IUML est l’un des premiers pôles français de recherche et de formations maritimes. Son atout consiste dans l’étendue des champs thématiques couverts par ses laboratoires constitutifs et les nombreux projets collaboratifs entre des disciplines variées : Histoire, Biologie, Droit, Génie des procédés, Économie, Biotechnologie, Géographie, Génie civil, Gestion, Mécanique des fluides, Géosciences, Sociologie, Pharmaceutique, Écotoxicologie, Énergie, Halieutique, etc. L’IUML collabore étroitement le monde socio-économique et s’inscrit dans la dynamique de son territoire, les Pays de la Loire. En effet, fort de son expertise, l’Institut est largement identifié par les acteurs économiques traditionnels comme le Grand Port Maritime Nantes Saint-Nazaire, Chantiers STX, Bénéteau, Naval Group, ainsi que de nombreuses PME et start-ups. L’IUML est adhérent du Pôle Mer Bretagne Atlantique, du cluster maritime français,du réseau français des Universités Maritimes, et du Marine Board européen.

Profil du candidat

Probabilistic modelling,

Numerical simulation ;

Passion for inter-disciplinarity (biology, mechanics).

Date limite de candidature

item1 item1 item1 item1